Hoewel modderdag natuurlijk vooral in het teken staat van spelen en ontdekken, kun je er in het basisonderwijs ook een buitenles aan vast koppelen. Hieronder volgen vijf ideeën!

Er is de laatst tijd veel geschreven over risicovol buitenspel. Zelfs in het landelijk nieuws werd er veel aandacht aan besteed. Want risicovol buitenspel is goed voor kinderen, dus kom maar op allemaal, ga die risico’s aan!

Risicovol buitenspel

Tijdens een observatie bij een kinderdagverblijf zie ik een medewerker de hand van een kind vasthouden dat over een boomstam wil lopen. Het jongetje wordt een beetje boos en zegt: Zelf doen! De medewerker zegt: “Nee joh, straks val je!”.

En ik word een klein beetje verdrietig terwijl ik hier naar kijk. Want wat leren we deze jongen hier nu mee? In mijn ogen zeg je tegen dit kind: Je kunt dit zelf niet en je bent niet in staat om in te schatten of je dit zelf kunt. En daarom bepaal ik nu voor je dat je dit niet mag doen.

Vuur maken met kinderen

Het is bijna kerst, rond vijf uur dus al donker en buiten brandt een vuurtje bij het kinderdagverblijf. Daaromheen zitten de kinderen, klaar om opgehaald te worden door hun ouders. Dat is toch wel een heel mooie manier om in de kerststemming te komen en een prettige wijze om de dag af te sluiten!

Maar durf je dit als pedagogisch medewerker ook aan? Dit is een vraag die ik vaak stel en waar ik heel verschillende antwoorden op krijg. Van “doodeng, daar begin ik echt niet aan”, tot “ja, echt superstoer, ik maak elke week wel een vuurtje met de kinderen” en van alles daar tussenin.